Co adres IP ma wspólnego z hostingiem i pozycjonowaniem?
Adres IP jest ciągiem cyfr, które identyfikują komputer lub serwer w sieci. Jest to swoisty dowód osobisty służący do prawidłowej komunikacji urządzeń. Twój własny adres IP zamiast współdzielonego na hostingu może też pomóc firmie się rozwinąć – dowiedz się, w jaki sposób.
Rodzaje IP
Pierwszy rozróżnieniem jest podział IP na statyczne i dynamiczne. Statyczne IP oznacza, że adres pozostaje stale ten sam – nawet po resecie urządzenia. Z kolei dynamiczne IP zmienia się po każdym połączeniu z internetem (zazwyczaj co 24 godziny).
Adres IP może być też publiczny lub prywatny. W przypadku publicznego komputer jest całkowicie widoczny w sieci – może odbierać i udostępniać zasoby. Często ma on też statyczne IP. W przypadku korzystania z publicznego IP trzeba pamiętać o aktualizacjach systemu i programu antywirusowego.
Z kolei prywatne IP ma na sobie pewne ograniczenia, choć jednocześnie zapewnia dyskrecję i bezpieczeństwo. Po wykonaniu każdego połączenia parametry mogące pomóc odnaleźć nasz komputer są usuwane. Korzystając z prywatnego IP zmniejszasz również ryzyko ataku ze strony hakerów.
Dedykowany adres IP
Decydując się na hosting, musisz pamiętać, że w ramach tej usługi dzielisz IP serwera ze wszystkimi innymi jego użytkownikami. Jednak nie musi tak być – czasem istnieje możliwość otrzymania dedykowanego adresu IP – unikatowego numeru do konta hostingu i witryny, który nie jest współdzielony z innymi na tym samym serwerze. Jest to szczególnie przydatna opcja w przypadku, gdy Twoja witryna ma szyfrowanie SSL lub notujesz na niej duży ruch sieciowy.
Warto też uniknąć odrzucenia ze strony wyszukiwarek i usługodawców, którzy blokują dany adres IP – ten, który dzielisz z innymi użytkownikami. Mogą oni, na przykład, rozsyłać spam. Zablokowanie ich IP jednocześnie oddala Cię od potencjalnie korzystnych transakcji z osobami, którym Twoja oferta mogłaby się spodobać. Inwestując w serwer dedykowany i IP dedykowane masz też pewność, że Google potraktuje Cię lepiej.
Jak zyskać lepszą pozycję w wyszukiwarce?
Zdecydowanie opłaca się zainwestować w dedykowany adres IP – to dzięki niemu możesz osiągnąć lepsze wyniki. Trzeba jednak pamiętać, że własny serwer ze stałym, dedykowanym IP jest drogi – rzadko kiedy firma decyduje się na jego założenie.
Jednak trzeba mieć na uwadze, że pieniądze zainwestowane w adres nie są stracone – wartość stron z dedykowanym IP jest według Google większa. Myślenie w tym przypadku jest proste – jeśli kogoś stać na to, by każda domena miała dedykowane IP, to znaczy, że dostarczana na stronach treść lub produkt nie jest spamem.
Ważnym aspektem pozycjonowania jest też linkowanie. Polega na dodawaniu hiperłączy w tekście tak, by przekierowywały na inne strony związane z tematem. Strony, które linkuje się wzajemnie w zakresie tego samego adresu IP, są gorzej oceniane niż te, które korzystają z różnych adresów IP. Jeśli zatem osiągasz dobre wyniki, które chcesz dodatkowo podkręcić, przenieś się z hostingu na serwer dedykowany. W ten sposób inwestujesz nie tylko w płynność i wydajność strony, ale też sprawisz, że Google będzie jej bardziej przychylne.