Co musisz wiedzieć przed transferem domeny
Wybrałeś operatora domeny i założyłeś własną stronę internetową. Włożyłeś w nią ogrom pracy i czasu, zadbałeś o to, by dobrze się pozycjonowała i przyciągnęła szerokie grono odbiorców. Co w przypadku, kiedy nie jesteś już zadowolony z usług oferowanych przez dostawcę i chcesz go zmienić? Dowiedz się, co zrobić, gdy planujesz transfer swojej domeny.
Co to jest transfer domeny?
Transfer domeny to, mówiąc krótko, zmiana rejestratora, czyli firmy, której płacimy za utrzymanie indywidualnego adresu internetowego i która zapewnia nam stałą obsługę techniczną. Bywa, że po pewnym czasie abonent decyduje się na zmianę dostawcy, ponieważ nie jest już zadowolony z jakości świadczonych przez niego usług albo po prostu znalazł korzystniejszą, tańszą ofertę. Transfer domeny możesz wykonać w każdej chwili, nie wpływa ona na SEO czy ruch na Twojej stronie.
Transfer domeny a cesja
Wiele osób myli pojęcie transferu domeny z cesją. Cesja to zmiana abonenta usługi, czyli właściciela domeny, który płaci za nią i odpowiada za jej odnawianie. To na jego nazwisko wystawiane są faktury. Nie ma to zatem nic wspólnego z transferem, kiedy musimy zrezygnować z dostawcy i zawrzeć umowę z nowym.
Jeszcze inną rzeczą jest zmiana domeny. Dokonujemy jej wtedy, kiedy okazuje się, że wybrana przez nas nazwa marki nie spełnia oczekiwań i wolelibyśmy ją zmienić. Zwykle jest to spowodowane faktem, że adres strony jest zbyt długi lub zbyt skomplikowany, co negatywnie wpływa na ruch, albo gdy decydujemy się na przebranżowienie naszej firmy. Wówczas zwykle pozostajemy przy obecnym dostawcy, ale przenosimy całą zawartość strony na inny adres.
Od czego zacząć transfer domeny?
Do tej operacji koniecznie potrzebujesz kodu Authinfo. To krótki ciąg znaków, stanowiący identyfikator Twojej domeny. Ponieważ dostęp do niego ma wyłącznie rejestrator strony, musisz zwrócić się do niego z prośbą o udostępnienie kodu.
Dostawca musi wydać Ci kod. Ponieważ jednak nikt nie lubi tracić klientów, istnieje spora szansa, że napotkasz pewne trudności. Bywa, że rejestratorzy odmawiają udostępnienia kodu Authinfo użytkownikowi, mimo że leży to w ich obowiązkach. W przypadku, gdy natrafisz na taką sytuację, koniecznie powołaj się na zapis figurujący w prawach abonenta domeny, opracowanych przez NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Jest tam wyraźnie wyszczególnione, że każdy właściciel domeny może domagać się wydania kodu Authinfo. Jeśli to nie pomoże, możesz zwrócić się bezpośrednio do NASK. Dostawca, który z nimi współpracuje, musi stosować się do określonych przez nich zasad.
Jak przetransferować domenę?
Po uzyskaniu kodu Authinfo możesz już zgłosić się do firmy, do której planujesz się przenieść. To oni udzielą Ci niezbędnych informacji koniecznych do dokonania transferu. Z reguły polega to na udostępnieniu panelu, gdzie podajesz niezbędne informacje: adres domeny oraz Twoje dane osobowe (bądź dane firmy). Po zatwierdzeniu danych, drogą mailową zostaniesz poproszony o podanie kodu Authinfo. Później czekasz już tylko na potwierdzenie i przesłanie linku aktywacyjnego.