Sprint Data Center • ul. Jagiellończyka 26, 10-062 Olsztyn
+48 89 522 12 20
info@sprintdatacenter.pl

Jak odblokować globalną domenę przed transferem?

blog informacyjny dla użytkowników usług SDC

Created with Sketch.

Jak odblokować globalną domenę przed transferem?

Bardzo często się zdarza się, że nie jesteśmy zadowoleni z usług obecnego hostingodawcy i chcemy przenieść swoją domenę do innego operatora. Być może znaleźliśmy lepszą ofertę albo inna firma hostingowa oferuje te same usługi, ale w lepszej cenie. Wówczas możemy przetransferować domenę do innego dostawcy hostingu. Jednak czasem okazuje się, że nasza globalna domena została zablokowana. Dlaczego tak się dzieje i jak możemy ją odblokować?

Czym jest transfer domeny?

Transfer domeny to nic innego jak przeniesienie swojej domeny do innego operatora. Wówczas to inna firma hostingowa zajmuje się jej obsługą techniczną i finansową. Proces ten nie jest wcale skomplikowany i zwykle wymaga jedynie uzyskania od dotychczasowego hostingodawcy kodu autoryzacyjnego Authinfo lub Authcode. Kiedy to już zrobimy, musimy kliknąć w link, który dostaniemy na maila od nowego operatora. Kliknięcie potwierdza przeniesienie domeny. 

Blokada domen globalnych

Po czym poznać, że domenę globalną możemy bez problemu przetransferować? Powinna mieć ona status: OK lub Active. Status ten możemy sprawdzić w bazie WHOIS. Niestety bardzo często zdarza się, że na globalną domenę została nałożona blokada. Wcale nie musi to oznaczać, że coś przeskrobaliśmy. W ten sposób hostingodawca zabezpiecza domenę, uniemożliwiając dokonanie przeniesienia płatności za domenę bez zgody jej właściciela. Aby odblokować domenę, musimy zwykle skontaktować się z naszym dostawcą usług hostingowych. Odblokowanie transferu jest również często możliwe z poziomu panelu klienta. Wówczas wystarczy poszukać zakładki z domenami, gdzie będzie możliwość wyłączenia blokady. Zabezpieczenia wyłączane są jednak jedynie na 7 dni. To czas, który operator daje nam na przetransferowanie domeny do innego usługodawcy. Po tym okresie domena zostaje z powrotem zablokowana. 

Blokada zdarza się również często, gdy próbujemy zmienić dane przy domenie. Niezależnie od tego, czy zmieniamy tylko adres e-mail czy nazwę firmy, po każdej aktualizacji danych domena otrzymuje tymczasową blokadę transferu na okres 60 dni. Wówczas nie mamy możliwości jej odblokowania. Możemy jej oczywiście uniknąć. Wystarczy jedynie wyłączyć w czasie potwierdzania danych opcję, która nazywa się „Transferlock”. Blokady domen wynikają z nowej polityki transferu i aktualizacji danych (1.12.3016 r.), którą wprowadziła instytucja ICANN, odpowiedzialna za przyznawanie domen oraz nadzorowanie serwerów DNS. Wszelkie zmiany abonentów czy aktualizacje danych muszą być potwierdzone linkiem wysyłanym na maila. Tyczy się to domen globalnych. Oczywiście takie działania mają na celu ochronę klientów i walkę z przechwytywaniem domen przez nieuprawnionych użytkowników. 

Domena może zostać zablokowana również po zakończeniu okresu abonamentowego, kiedy to zdecydujemy się nie przedłużać płatności. Wówczas nasz dotychczasowy usługodawca blokuje domenę, jednak przechodzi ona tzw. okres rezerwacji. W zależności od rodzaju domeny (krajowa, europejska, globalna), mamy odpowiednio: 12, 40 lub 40 dni (+30 dni kwarantanny) na jej ponowne wykupienie. Po tym czasie domena powraca do puli domen wolnych i może przejąć ją ktoś inny.