Kupowanie domeny. Na co zwrócić uwagę i od czego zależy jej cena?
Gdy decydujemy się na założenie ebiznesu, już na samym początku musimy mierzyć się z wieloma ważnymi decyzjami. Jedną z nich jest wybór domeny. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to dziecinne proste, to warto pamiętać, że od nazwy naszej strony w dużej mierze zależy powodzenie całej firmy. Poniżej dowiesz się, o czym należy pamiętać oraz jakich sytuacji najlepiej unikać.
Łatwo, szybko i na temat
W przypadku doboru domeny prostota to zdecydowanie klucz do sukcesu. Do stworzenia nazwy naszej strony możemy wykorzystać nawet 60 znaków, jednak mimo wszystko lepiej nie korzystać z całości naszego językowego inwentarza. Prosta, nieskomplikowana nazwa to w tym przypadku klucz do sukcesu. Warto również przemyśleć kwestię brzmienia oraz oczywiście znaczenia wybranej przez nazwy. Najważniejsze, by domena była przede wszystkim łatwa do zapamiętania. W końcu nie osiągniemy wysokich wyników, jeśli nikt nie zapamięta nazwy. Nieodmienne, proste, najlepiej jednowyrazowe nazwy to zawsze strzał w dziesiątkę. Poza tym musimy pamiętać o tym, że w tym przypadku wszystko zależy od wpisywania naszej nazwy w wyszukiwarce, dlatego powinniśmy dążyć do jak największego zminimalizowania ryzyka popełniania błędu ortograficznego.
Kropki i inne znaki
Choć od niedawna możliwa jest domena z polskimi znakami diakrytycznymi, to niekoniecznie powinniśmy z tej zmiany korzystać. Litery charakterystyczne dla języka polskiego, takie jak ś, ć, cz, sz, choć brzmią naprawdę ciekawie, mogą wprowadzić niepotrzebny chaos. Jest to ogromne utrudnienie szczególnie dla obcokrajowców, ale także samych Polaków przyzwyczajonych już do pomijania polskich znaków w nazwach. Poza tym warto również zrezygnować z wszelkiego rodzaju myślników czy dodatkowych kropek, które utrudniają poprawne zapisanie nazwy.
Po kropce
Obecnie możemy skorzystać z 4 różnych zakończeń naszej domeny – funkcjonalne (.edu, ,org, .net), narodowe (w naszym przypadku .pl) i międzynarodowe (.eu) regionalne (waw.pl) oraz polskie domeny funkcjonalne (.com.pl). Mimo ogromnych możliwości musimy pamiętać o tym, że najważniejszy jest klient. To do jego wymagań musimy się dostosować. Właśnie dlatego, jeśli swoje usługi kierujesz przede wszystkim do klientów zlokalizowanych w kraju, wówczas najlepiej zdecydować się na domenę narodową. Natomiast jeśli prowadzisz biznes lokalny, lepiej zdecyduj się na domenę regionalną. Problemy zaczynają się pojawiać, gdy nasze usługi pragniemy przenieść na rynek międzynarodowy. W tym przypadku największym zaufaniem cieszą się domeny narodowe danych państw.
Jak widać, wybór odpowiedniej domeny to nie lada wyzwanie. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto dokładnie przemyśleć wszelkie ewentualności oraz dokładnie przyjrzeć się naszej domenie.