Własna domena – najważniejsze informacje
W obecnych czasach nawet niewielkie, lokalne biznesy docierają do swoich klientów nie tylko poprzez działalność stacjonarną, ale też własną stronę internetową. Nie uruchomisz jednak witryny bez wcześniejszego odnalezienia i rejestracji domeny. Zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące tego, co musisz wiedzieć, zanim znajdziesz swoją własną domenę internetową.
Czym jest domena?
Zacznijmy od podstaw, a więc od odpowiedzi na pytanie: czym jest domena? Bez wchodzenia w skomplikowane dla większości użytkowników kwestie techniczne można powiedzieć, że jest to po prostu adres strony, który wpisujemy w przeglądarce, aby znaleźć się na danej witrynie. Jest to zatem element jej identyfikacji, pozwalający odnaleźć w sieci odpowiednie zasoby, by móc je przeglądać. Własna domena umożliwi użytkownikom odwiedzenie Twojej strony internetowej, natomiast robotom sieciowym jej znalezienie i wyświetlenie. Bez niej witryna będzie niemożliwa do odszukania.
Domeny stron internetowych składają się z dwóch podstawowych części – nazwy domeny oraz rozszerzenia. Nazwą w witrynie „sprintdatacenter.pl” jest człon „sprintdatacenter”. W większości przypadków wskazuje ona zatem na to, co znajdować się będzie na danej stronie – jaką nazwę ma dana firma lub czym się zajmuje. Rozszerzenie to człon „.pl”. Każdy z krajów ma do dyspozycji swoją końcówkę, lecz wyróżnia się też rozszerzenia globalne (np. „.com), czy też specjalistyczne (np. „.store”, „.edu”). Najczęściej wskazuje zatem na państwo, w jakim działa właściciel, lecz może odnosić się również np. do branży.
Jak wybrać nazwę dla własnej domeny?
To, jak nazywać się będzie Twoja własna domena internetowa, ma niebagatelne znaczenie. Po założeniu witryny to, co znajdzie się w jej adresie, będzie nieodłącznie kojarzyć się z Twoją firmą i każdorazowo będzie wpisywane przez klientów w pasku przeglądarki lub w wyszukiwarkach. Jeśli nieświadomie wybierzesz niezbyt trafną nazwę, może ona niechciana pozostać z Tobą na lata. Jak powinna zatem wyglądać dobrze dobrana nazwa domeny? Nie ma na to uniwersalnego przepisu, który sprawdzi się w każdym przypadku, lecz warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami:
- Prostota – im prostszy i krótszy adres, tym lepiej, ponieważ użytkownik będzie w stanie go zapamiętać i ręcznie wpisać w przeglądarce,
- Używaj słów kluczowych – postaw na frazy związane z nazwą Twojej firmy lub rodzajem działalności. Coraz popularniejszym wyborem na adres witryny jest po prostu nazwa marki,
- Unikaj łączników, cyfr i przypadkowych ciągów znaków, które utrudniłyby zapamiętanie adresu domeny,
- Sprawdź kwestie dotyczące praw autorskich/własności nazw i znaków towarowych – upewnij się, że wybrany przez Ciebie adres nie jest nazwą dużej marki lub jej produktu, aby uniknąć w przyszłości ewentualnych problemów prawnych,
- Unikalność i kreatywność – mimo powyższych ograniczeń, postaraj się, aby nazwa domeny przyciągała uwagę i zapadała w pamięć. Jeśli prowadzisz sklep z elektroniką w Warszawie, spróbuj wyróżnić się z grona konkurencji, wśród której zapewne bez problemu znajdziesz mnóstwo domen ze słowami „komputery”, czy „Warszawa”,
- Zasięgnij opinii innych i myśl długoterminowo – nie podejmuj pochopnej decyzji. Przemyśl i przeanalizuj nazwę pod kątem marketingowym. Spróbuj zasięgnąć opinii znajomych – być może oni zauważą błąd, którego Ty nie wychwyciłeś. Pamiętaj o tym, że Twoja własna domena to integralna część identyfikacji Twojej firmy, obok nazwy czy logo, więc ewentualna wpadka może przylgnąć do Ciebie na lata, nawet jeśli zmienisz adres witryny.
Jeśli planujesz założenie własnej strony, zobacz wolne domeny internetowe!
Własna domena z końcówką „.pl” czy inną?
Drugi wybór, przed jakim stoisz, to decyzja o tym, jakie rozszerzenie ma mieć Twoja strona internetowa. Przez lata uważano, że konieczny jest wybór odpowiedniej domeny krajowej, jeśli chcesz pozycjonować witrynę w sieci na użytkowników z danego państwa. Potwierdzono jednak, że końcówka nie ma już bezpośredniego wpływu na SEO. Może mieć jednak wpływ pośredni, ponieważ może wpływać na wiarygodność w oczach użytkowników, a przez to i na ruch na stronie. W tej kwestii również zatem warto kierować się kilkoma ogólnie przyjętymi zasadami:
- Rozszerzenia krajowe (.pl, .de, .uk) – najlepsze dla firm prowadzących działalność wyłącznie na terenie danego kraju,
- Rozszerzenia globalne (.com, .net, .eu) – dla przedsiębiorstw o zasięgu międzynarodowym,
- Końcówki lokalne (warszawa.pl, poznan.pl) – biznesy lokalne, np. strony przedsiębiorstw oferujących wyłącznie usługi stacjonarne na danym obszarze.
Właściciele stron coraz odważniej sięgają jednak również po domeny branżowe lub inne kreatywne końcówki w nazwach domen. Daje to możliwość wyróżnienia się na rynku wśród konkurencji. Jeśli chcesz zdecydować się na taki wybór, pamiętaj jedynie o wszystkim, co przytoczyliśmy powyżej – ważne, aby Twoja własna domena była funkcjonalna i ułatwiała identyfikację Twojej firmy oraz dotarcie na Twoją stronę internetową, nie zaś komplikowała te kwestie. Jeśli masz już swoją witrynę, możesz skorzystać z naszej usługi – transfer domen!
Rejestracja domeny
Gdzie znaleźć i zarejestrować swoją domenę? Nie musisz obawiać się, że będzie potrzebna do tego wiedza programistyczna lub znajomość innych specjalistycznych zagadnień. Za rejestrację domen odpowiadają uprawione firmy współpracujące m.in. z NASK, czyli Naukową i Akademicką Siecią Komputerową. Umożliwiają użytkownikom skorzystanie z praktycznych narzędzi, dzięki którym bez problemu znajdziesz wolny adres. Sprawdzenie dostępności domeny to pierwszy krok. Później należy ją wykupić i dokonać odpowiednich opłat, a operator dopełni za Ciebie wszelkich formalności. W Sprint Data Center możesz skorzystać z Domenołapacza, czyli wyszukiwarki, która weryfikuje również dostępność domeny. Interesujący Cię adres wykupisz w procesie wyglądającym analogicznie do zakupów w dowolnym sklepie internetowym – wystarczy dodać domenę do koszyka, sfinalizować zakup i go opłacić.
Korzyści z posiadania własnej domeny
Jeśli masz wątpliwości, czy powinieneś zdecydować się na własną domenę, podsumujmy, jakie są korzyści jej posiadania:
- Obecność w sieci – dzięki stronie internetowej jesteś widoczny w Internecie, więc możesz docierać też w ten sposób do nowych klientów,
- Marketing – domena to w obecnych czasach jeden z kluczowych czynników identyfikacji i marketingu firm,
- Rozwój działalności – obecność w sieci to też niemal konieczność do rozwoju biznesu, pozyskiwania klientów i budowania wizerunku marki,
- Funkcjonalność dla klientów – dzięki dobrze dobranej domenie i odpowiedniej stronie internetowej Twoi klienci będą mogli dowiedzieć się wszystkiego na temat Twoich usług i sprawdzić nawet tak prozaiczne kwestie, jak godziny otwarcia Twojej firmy,
- Personalizacja adresów e-mail – możesz korzystać z adresów mailowych tworzonych na własnej domenie, nie zaś wyłącznie na zewnętrznych serwisach,
- Przewaga nad kreatorami stron internetowych – własna domena zawsze daje więcej możliwości niż np. strona stworzona w oparciu o darmowe lub tanie kreatory stron internetowych niezapewniające użytkownikowi własnej domeny. Masz szersze możliwości modyfikacji witryny i większy wpływ na jej działanie,
- Bezpieczeństwo użytkowników – jeśli Twoja firma ma stronę stworzoną na opisanych powyżej darmowych narzędziach lub widoczna jest jedynie np. w katalogach przedsiębiorstw, nie masz pełnego wpływu na bezpieczeństwo użytkowników, którzy będą szukać informacji o Tobie w sieci. Wybierając własną domenę, to Ty odpowiadasz za kwestie bezpieczeństwa, np. szyfrowanie danych, więc możesz również zagwarantować wyższy stopień poufności.
Wybierz własną domenę dzięki wyszukiwarce Domenołapacz i zarejestruj ją w Sprint Data Center. Skorzystaj również z innych usług, dzięki którym kompleksowo zadbasz o swoją stronę internetową.